Prawo konsumenta do zwrotu towaru 2019. Jak to działa?


Zdarzyło Ci się kiedyś, tak, że po dokonaniu zakupu, doszedłeś do wniosku, że ten towar wcale nie jest Ci potrzebny albo już masz coś podobnego w domu? Najchętniej oddalibyśmy go do sklepu, ale czy możemy? Co mówi na to prawo konsumentów? Podpowiadamy!

Czym jest zwrot towaru?

Zwrot produktu ma miejsce w sytuacji, gdy oddajemy rzecz, którą z jakichś przyczyn nie chcemy nabywać. Produkt ten oczywiście nie ma wad, tylko my rozmyśliliśmy się z zakupu. Sprzedawca, zgadzając się na zwrot towaru, oddaje wówczas pieniądze, które zapłaciliśmy, czasami nawet z ewentualnymi kosztami przesyłki.

Prawo do zwrotu towaru

Kupując przez Internet lub przez telefon, mamy możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Warto również wiedzieć, że przy każdym takim zakupie sprzedawca musi nam poinformować o przysługującym dwutygodniowym terminie zwrotu towaru bez podania przyczyny. Jeśli tego nie zrobi, to czas na zwrot wydłuża się do 12 miesięcy. Od tej reguły istnieją jednak pewne wyjątki. Jeśli towar kupujemy od osoby prywatnej, a nie od przedsiębiorcy, to nie ma ona obowiązku przyjmować od nas zwrotu. Oczywiście, jeśli będzie chciał, może zaoferować taką możliwość, lecz to zależy wyłącznie od jego dobrej woli. Należy mieć też na uwadze, że jeśli sprzedający zgodzi się na zwrot towaru, będziemy musieli ponieść koszt wysyłki. W kwocie, którą zwróci nam sprzedawca, musi zawierać się także koszt wysyłki produktu do nas, równy najtańszej opcji z cennika oferowanego przez sprzedawcę. Z kolei sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów towaru. Wyjątek stanowią osoby, które zamawiały produkt zdalnie lub kupiły go poza siedzibą sprzedawcy.

Kiedy nie przysługuje nam prawo do zwrotu towaru?

Prawo do zwrotu towaru zakupionego w sieci lub przez telefon niestety nie zawsze nam przysługuje. Przykładowo, nie będziemy mogli zwrócić towaru, jeśli kupiliśmy go na dane swojej działalności gospodarczej. Wszystko dlatego, że w świetle prawa nie kupiliśmy towaru jako konsument, lecz jako przedsiębiorca. Sprzedawca może też odmówić przyjęcia towaru, jeśli towar został specjalnie przygotowany na nasze zamówienie, czyli jeśli zamówiliśmy ubrania szyte na miarę, a nam się nie podobają, nie będziemy mogli ich oddać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*